Tabákové koncerny propagují své výrobky na YouTube
Tabákové firmy využívají k marketingu svých výrobků webové portály pro sdílení videí (například YouTube), čímž úspěšně obchází zákaz reklamy v klasických médiích a oslovují zejména mladé lidi. Na tento jev upozornila novozélandská studie.
Ačkoli regulace reklamy na internetu prakticky neexistuje, koncem roku 2002 podepsala řada tabákových firem dobrovolnou dohodu o omezení přímé on-line reklamy svých výrobků. Tabákový průmysl svou inzerci na internetu vytrvale popírá. Z nové studie, kterou v odborném časopise Tobacco Control publikovali výzkumníci z novozélandské University of Otago, však vyplývá pravý opak: na internetu se běžně vyskytují videa, která zachycují konkrétní značky cigaret.
Lucy Elkinová, dr. George Thomson a dr. Nick Wilson zadali do vyhledávače na serveru YouTube názvy pěti nejznámějších značek cigaret: Marlboro, L&M, Benson and Hedges, Winston a Mild Seven. Výsledkem vyhledávání bylo celkem 163 videí, která pak výzkumníci podrobili pečlivé analýze. Dvacet z těchto videí bylo přitom „zpracováno velmi profesionálně“. Výzkumníci došli k závěru, že drtivá většina těchto videí (71,2 %) obsahovala záběry propagující kouření, zatímco „protikuřácká“ nebyla ani 4 % těchto videosekvencí.
Více než 70 % nalezených videí zobrazovalo konkrétní značku cigaret a příslušná firma byla jmenována i v názvu videa. Více než v polovině případů bylo v nalezených videosekvencích zobrazeno kouření. Ze 40 nalezených Marlboro videí byl v 39 případech název této značky obsažen v názvu videa, a v 33 případech byly záběry typické pro Marlboro (například muž na koni či jiné reklamní motivy spojované s touto značkou cigaret).
Čtyřmi nejčastějšími tématy videosekvencí zaměřenými na propagaci tabákových výrobků byly slavné osobnosti či filmy, sport, hudba a „archivní záběry“. První tři kategorie jsou přitom oblíbené zejména mezi mladými uživateli internetu. Například jedno z takto zaměřených hudebních videí bylo zhlédnuto více než 2 000 000krát.
Autoři studie došli k závěru, že videosekvence propagující kouření se na YouTube „vyskytují v hojném počtu“. Ve svém článku ještě dodali: „V pravidlech YouTube je jasně stanoveno, že z tohoto portálu mohou být odstraněna videa, která porušují autorská práva nebo obsahují urážlivý materiál. Zde se tedy otevírá prostor pro veřejnost a pro zdravotnické organizace, aby v kuřáckých videích poukázaly na porušení copyrightu či zveřejnění urážlivého materiálu a požadovaly jejich odstranění. Většina zemí navíc podepsala Rámcovou úmluvu o kontrole tabáku (Framework Convention on Tobacco Control), proto by jejich zákonodárci měli zvážit implementaci této úmluvy i na internetu, aby takových on-line videí ubylo.“
Robin Hewings z britské organizace Cancer Research UK podotknul: „Tabákové koncerny se nerozpakují využít jakýkoli způsob propagace svých smrtících výrobků. Potřebují si zajistit nové mladé kuřáky, kteří nahradí 100 000 lidí, kteří každoročně na následky kouření umírají. Zákaz reklamy na cigarety je pro snížení počtu kuřáků velmi účinný, ale tabákové firmy si vždy najdou nějakou mezeru v zákoně a není tedy divu, že nyní využívají on-line společenské sítě. Většina kuřáků si zapálí svou první cigaretu v období dospívání a internet představuje ideální způsob, jak zacílit na tuto věkovou skupinu. Vyřešit tuto díru v zákoně o zákazu reklamy na tabákové výrobky však nebude nijak snadné. Tato novozélandská studie mimo jiné vysvětluje, proč by se cigarety měly prodávat ve standardizovaných obalech. Tabákové firmy by pak neměly jak propagovat image své značky, ať už na internetu nebo jinde.“
Reference
- Elkin, L., Thomson, G., & Wilson, N. (2010). Connecting world youth with tobacco brands: YouTube and the internet policy vacuum on Web 2.0 Tobacco Control DOI: 10.1136/tc.2010.035949
Klíčová slova: YouTube, portály pro sdílení videí, marketing tabákových výrobků
26. 8. 2010 Cancer Research UK