Onkologický screening má nakročeno do další etapy: Adresné zvaní pro ty, kdo se programu neúčastní
Svou kvalitou je český onkologický screening na záviděníhodné úrovni. Metodiku a kvalitu by se od nás mohla učit většina vyspělých civilizovaných zemí. To, v čem jsme doposud zaostávali, by se dalo nazvat zcela primitivním problémem – nižší (nikoli nízkou) účastí v důsledku neexistence možnosti adresného zvaní těch, kteří doposud do programu nenašli cestu.
To nyní Ministerstvo zdravotnictví ČR ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami změnilo. Od příštího roku bude pošta roznášet do schránek těch, kteří na své zdraví příliš nedbají, obálky s jedním z osmi typů zvacích dopisů. Současně bude spuštěna i informační kampaň, která je cílená na laickou veřejnost. Její podoba zatím není známa, ale konkrétní vizuály a spoty budou pod supervizí zainteresovaných odborných společností. Zdravotní pojišťovny rozešlou v první etapě přes 1 800 000 pozvánek a ty, kteří zvací dopis hodí do koše, pozvou znovu. Celkem bude rozesláno na 3,5 milionu obálek, které vyzvou občany ke screeningu. Pozvánky budou rozesílány na adresy těch, u jejichž rodného čísla v evidenci pojišťovny chybí kód preventivního onkologického vyšetření: mamografického, screeningu karcinomu děložního hrdla a kolorektálního karcinomu.
Celý článek na webu Medical Tribune
Programy screeningu nádorových onemocnění v České republice
Klíčová slova: mamografický screening, cervikální screening, kolorektální screening, adresné zvaní
19. 12. 2013 Medical Tribune 26/2013